Skip to main content

Blogs

favicon Vos en Vlinders

Een terugkoppeling van goud

De tranen lopen over haar wangen. Elske bekijkt de film die haar managementteam heeft gemaakt voor haar afscheid. In de mooi aangeklede ruimte van het restaurant, waar haar afscheid wordt gevierd, zit een grote groep aan 8 ronde tafels. Het ziet er gezellig uit met de mooi gedekte tafels. Haar man zit naast haar aan de tafel in het midden van de zaal. Op een scherm in de ruimte wordt de film geprojecteerd. Zij ziet haar secretaresse, met pruik en verkleed in haar rokje, een dag uit Elske’s leven parodiëren. De manier waarop zij zich door het gebouw beweegt is uit het leven gegrepen. Hoe langer de film duurt, hoe intenser het voor Elske wordt. Met haar schaterende lach kan Elske ook haar ongemak camoufleren over hoe treffend de uitvergrote bewegingen zijn die op film zijn vastgelegd. Zij kijkt en ziet haar spiegelbeeld beslissingen nemen. Ze ziet hoe zij om raad worden gevraagd en hoe zij mensen ongevraagd advies geeft. En vooral hoe zij als een wervelwind, met veel drukte en gedoe door de
gangen rent. Elske beseft hoe haar team haar, ondanks al het gelach, zo treffend feedback geeft. Humor is overwonnen ernst. Zij heeft hier zeven jaar gewerkt en met haar team een vriendschappelijke band opgebouwd. Het team spiegelt haar even liefdevol als genadeloos en geeft haar hier ‘een terugkoppeling van goud’.

Er is een veld van potentieel dat door de leidinggevende kan worden aangeboord. Het gaat hier om feedback van medewerkers. Feedback betekent letterlijk: terugkoppeling in het hier en nu. In de feedback zit het geschenk verpakt over hoe de ander iets ervaart of over hoe je in het contact overkomt. Naar mijn mening is luisteren naar feedback een nog vergeten instrument in de gereedschapskist van managers. Zij zijn geneigd feedback te geven. Maar kunnen zij het ook ontvangen? Leidinggevenden kunnen feedback beter benutten, als ze de waarde van de informatie gaan ervaren van wat er naar hen toe komt.

Mensen ontdekken en ontwikkelen zich in de ontmoetingen met anderen. De ander en diens feedback zijn als een spiegel waaraan je je zelfbeeld en de processen op de werkvloer kunt toetsen. Het maakt je bewust van de impact van jouw gedrag, gedragspatronen en communicatie. Organisaties profiteren ervan als er voluit wordt gegeven en voluit wordt aangenomen. In het geven van de feedback deelt de medewerker wie of wat hij of zij nodig heeft om het werk goed te kunnen uitvoeren.

Leidinggevende hebben de neiging om van zichzelf te verwachten dat zij alles moeten weten en alles moeten kunnen oplossen. Omdat zij zich verantwoordelijk voelen, praten zij verhoudingsgewijs meer dan dat zij luisteren. Mijn ervaring is dat zij zelden aan hun medewerkers vragen wat deze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Wat zou er gebeuren als de manager, in plaats van instructie te geven aan diens medewerker zou vragen: wat kan ik voor je doen? En als de medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de eigen taak verwoordt wat nodig is om de taak goed uit te voeren. Dat is dan toch feedback van goud?

Over dit artikel

  • Geplaatst op:

    15 oktober 2024
  • Aangepast op:

    15 oktober 2024
  • Categorie:

    Blog

Wil je reageren of heb jij een idee voor een blogartikel?

* Verplichte velden
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Andere blogs